U follow me, I follow U.

Suka tak?

Tuesday, August 4, 2009

Ketam Cina,Ketam Melayu




Tak lama dulu ada seorang melayu yang ingin makan lauk ketam. Pada pagi
tu dia pergilah ke pasar borong dan berjalan ke satu kedai milik cina
yang menjual ketam.

Melayu: Apek! Itu ketam ada jual ka?

Cina: Ada …ada…lu mau ketam cina ka ketam melayu?




Melayu: Aik! Ketam pun ada melayu dengan cina ka apek? Cuba lu tunjuk
mana ketam melayu, mana ketam cina?

Cina: Itu sana dalam bekas ada tutup…ketam cina…….sana dalam
bekas tak ada tutup…ketam melayu la….

Melayu: Apa pasal ketam cina apek kasi tutup…ketam melayu apek tak kasi
tutup?

Cina: Itu ketam cina kalau satu ekor keluar…yang lain akan tengok dan
kasi belajar macam mana boleh keluar dari bekas. Nanti lama-lama semua
ketam pandai macam mana mau keluar dari bekas. Jadi semua keluar la.

Melayu: Ketam melayu tak itu macam ka?

Cina: Ketam melayu, kalau satu ekor keluar yang lain kasi tarik itu kaki
ketam tadi…jangan kasi keluar. Dia mau dia sekor saja keluar…yang lain
biar dalam bekas. Kalau dia sudah keluar, dia terus lari, tak mau ajar
yang lain macam mana mau keluar.


tolonglah bangkit!

3 comments:

Shira Amora ;p said...

tidak semua org melayu begitu...

jgn begitu prejudis trhdp bngsa sndiri..

saudara juga org Melayu..

jgn memburukkan bngsa Melayu !

Anonymous said...

saudari slh faham mngenai posting ini..
penulis ini cube mnyedarkan SEGELINTIR bangsa melayu akan sikap mementingkn diri sndri dan menjatuhkan org lain..
bkannya penulis mmburukkan bangsa sndri..

p/s: lain kali berfikir scara kritis ya?

ajis said...

mmg mendalam maksudnya tuh... tapi tu lah hakikat sebenarnya bangsa kita... tak bagi maju.. asyik nak kondem je keje... kita boleh ikut cina untuk maju tapi yg lain jgn... ape2 pun fikir2kan lah...

Jom Baca!