U follow me, I follow U.

Suka tak?

Sunday, January 9, 2011

Darjah Satu





Hari Pertama

1996.Tahun bersejarah dalam hidup aku. Aku ingat lagi, hari ni aku sangat teruja nak ke sekolah sebab nenek aku garang. Aku taknak duduk rumah sepanjang hari.hahaha.. Hari pertama ke sekolah, pagi tu mak aku tolong butangkan baju aku.

(maklumlah, pertama kali pakai baju ada butang.sebelum ni butang pun tak penah nampak.haha)

Rambut aku pendek sikat belah tepi! Rasanya ni kali pertama aku sikat rambut. Sebelum ni aku sikat guna tangan je. Aku pun sebelum ni tak tahu apa bentuk sikat. Aku ingat pisang sebab datuk aku penah cakap

"Ni Wan beli sikat pisang ni".

Masa ke sekolah, perasaan berdebar-debar tu ada jugaklah. Sepatutnya aku jalan kaki je pergi sekolah memandangkan ayah aku tak bangun lagi masa tu..hehehe..Maklumlah baru bukak bisnes balik mesti pukul 2pg keatas. Tapi pada hari tu ayah aku awal pulak bangun. Dan aku menaiki kereta kuning jenama apa entah. Ferrari kot.

(ayah aku kata Ferrari,aku percaya je la memandangkan aku pun takda bukti yang mengatakan ia bukan Ferrari).

Dah sampai sekolah, ramai budak-budak dipimpin tangan oleh keluarga mereka. Wah seronoknya aku dapat ramai kawan nanti! Sampai je ke kelas ramai budak menangis tak nak masuk kelas. Kecuali aku! Kecuali aku! Kecuali aku! haha.. Mungkin sebab aku dari kecil dah belajar hidup berdikari. Sejak lahir aku banyak didedahkan dengan keadaan yang ekstrem. Pernahkah anda berjalan seorang diri pada umur 4 tahun di Kompleks Membeli Belah? haha.. Itu lah "latihan" yang keluarga aku pernah beri kepadaku. Dikejar orang gila dan dikejar pak guard memang lumrah dalam hidup aku sebelum masuk sekolah. Tapi bukan Mak Ayah aku sengaja lepaskan aku berjalan sorang-sorang.Mak dengan Ayah aku ada bukak perniagaan di Kompleks Membeli Belah tersebut. DIwaktu mereka sibuk, itu la kesempatan aku untuk melarikan diri dari kedai untuk enjoy.hahaha.. Setakat umur 6 tahun, ada jugak la dalam 10 sebatan hinggap kat badan aku bila kantoi. Tapi itu adalah antara sebab-sebab aku menjadi setabah ini pada hari ini.

Hari pertama di sekolah amat menyeronokkan. Kami dipaksa dan terpaksa memperkenalkan diri masing-masing. Aku lupa nama aku siapa. Aku sebut AYEP je. Masa ni aku gagap! Aku memang gagap semulajadi. Aku tak sedar sejak bila. Memang kene gelak lah. Aku tengok kat tingkap ada mak aku. Dia senyum je. Aku senyum jugak. ^_^. 30 minit selepas itu, mak aku dah takda di tingkap. Mak orang lain ada lagi.

Waktu rehat aku rehat sorang-sorang. Aku duduk kat tepi kantin je. Atas lantai. Makanan takda ni. Sedihlah ayat aku ni. Macam tak sanggup nak tulis lagi..huhu.. Aku tak tahu macam mana nak beli makanan. Lepas tu, mak aku tiba-tiba datang bawakkan nasi lemak. Wah..kegemaran aku tu! Kami makan sambil sembang-sembang ditepi kantin diatas lantai sepanjang waktu rehat. Selepas loceng berbunyi, mak aku pun balik. huhu..

Mak orang lain ada lagi.Mak aku je takda.

Waktu balik aku balik berjalan kaki seorang diri. Ingat lagi, aku adalah satu-satunya murid darjah satu yang berjalan kaki ke rumah. Sampai ke rumah, aku dimarah oleh ayah aku sebab dia tunggu aku waktu habis sekolah. hehe..

Mungkin aku sudah terbiasa...

3 comments:

pha is said...

hahaha... sempoi....

Anonymous said...

haha...bbestt...

ukti said...

salam...
abg arif.. :-)
masih x berubah2 sjak skolah rndah lg..
ingt x stiap kali pmpuan tiba2 tgur abg,tiba2 abg lupa nama sndri???
ingt x??ingt x?? hihi..

Jom Baca!