U follow me, I follow U.

Suka tak?

Wednesday, March 30, 2011

Tauhid Seorang Anak

Fatehah. Umurnya baru genap 5 tahun pada 2011. Seorang yang manja dengan ibunya. Ayahnya meninggal sewaktu dia berumur 2 tahun. Dengan keadaan keluarga yang kecil dan sederhana, Fatehah hanya tinggal berdua dengan ibunya. Ibunya terpaksa bekerja keras untuk mendapatkan sesuap nasi. Tapi ibunya tak pernah tinggalkan Fatehah sendirian. Hal ini membuatkan Fatehah begitu sayang kepada ibunya.

Fatehah hanya pernah kenal ibunya sahaja kerana mereka tinggal jauh daripada keluarga ibu dan arwah ayahnya. Jadi hubungan mereka sangat rapat hinggakan Fatehah dapat memahami ibunya walaupun usinya masih muda.

Suatu hari, ibunya tiba-tiba menerima satu panggilan untuk menghadiri mesyuarat penting. Si ibu tahu bahawa kejayaan mesyuarat itu mampu mengubah nasib keluarga mereka sekeluarga.Segala kerjanya di rumah ditinggalkannya. Dan rumahnya terus dikunci. Tiba-tiba dia teringat akan anaknya yang masih berada di rumah.

Terus dia mendapatkan Fatehah di bilik. Kelihatan Fatehah sedang bermain sendirian sambil menatap potret ibunya. Perasaan sayu tiba-tiba meruntun perasaan ibunya. Tapi dia harus kuatkan hati untuk berhadapan dengan anaknya."Aku kene pergi sekejap tanpa anakku!", ujarnya dalam hati.

" Assalamualaikum Fatehah"

" Waalaikumussalam Ibu", jawab Fatehah dengan pelat budaknya.

" Ibu nak keluar sekejap, Fatehah boleh duduk di rumah? ", tanya ibunya.

" Boleh! Ibu pergilah!", jawab si kecil tu dengan yakin.

" Fatehah berani ke tinggal sorang-sorang?", tanya ibunya lagi.

" Insya Allah, Fatehah tak kisah ibu nak pergi. Sebab Allah kan ada.. ", senyum Fatehah menjawab.

Sentap hati seorang ibu bila seorang anak berkata dia tidak kisah jika ibunya nak pergi. Si ibu tiba-tiba menggigil apabila mendengar kata-kata anaknya itu. Si ibu terus membatalkan hasratnya untuk keluar dan memeluk anaknya. ^_^

Kisah ni memang mudah. Tak menarik pun. Tapi, kisah ini ada simboliknya sendiri sama ada kita sedar ataupun kita masih belum sedar.

p/s: Kenapa tiba-tiba aku suka bercerita ni.Hahaha.

No comments:

Jom Baca!