U follow me, I follow U.

Suka tak?

Friday, April 22, 2011

KR150RR - Cerita Pasal Motor




Motor pertama yang aku pakai adalah Suzuki RGV 120 sewaktu di Tingkatan 3 kot. Motor ni kepunyaan pakcik aku waktu tu. RGV ni memang berat dan enjin pun tahan lasak. Sebab tu aku suka.Aku ingat lagi dia pernah cakap nak hadiahkan kat aku. Tiba-tiba satu hari tu aku balik-balik tengok motor dah takda. Dia cakap dah jual. Balik-balik ja terus peluk bantal. Tu la kali pertama aku termenung disebabkan motor. Makan pun tak lalu, mandi pun tak basah.

Motor kedua aku pula adalah Yamaha Nouvo. Ni aku beli masa di Tingkatan berapa entah. Aku pilih motor ni sebab ia skuter dan mudah nak kendalikan. Tapi haram bila kat highway. Boleh kekal 80km/j sahaja. Macam siput. Kos penyelenggaraan pun agak tinggi. Dengan 'roller' lah. Apa kejadah benda tu pun aku tak tahu. Akhirnya memang sampai ke sudah aku tak 'maintenance'. Sebab aku sendiri tak faham macammana nak buat 'maintenance'. Lepas tu aku jual kepada pakcik aku untuk dipakai anak dia. Habis madu sepah dibuang. Aku pakai 2 tahun tak pernah 'eksiden', budak tu pakai sehari pun dah eksiden! Budak tu luka ja, tapi 'cover' motor tu pecah. Bila dapat tahu berita tu, terus aku termenung memeluk bantal buat kali keduanya. Dah macam mati bini dah.

Motor ketiga aku adalah YaMAHAL 135LC SS. Motor ni aku beli kat orang dan aku beli untuk kelajuan. Laju memang laju, tapi langsung tak stabil apabila berkelajuan tinggi. Motor ni juga agak manja. Benarlah kata orang, jenama YaMAHAL ni memang manja. Pakai cuma 2 tahun sahaja. Lepas tu terpaksa jual sebab dah mula benci dengan YaMAHAL. Honda jauh lebih baik kualitinya berbanding YaMAHAL. Bila dah jual, aku kembali termenung memeluk bantal. Yang kau gelak-gelak ni kenapa ha?? Suka hati aku lah nak termenung ke, nak mandi ke, nak kahwin ke. Aku tak menangis lah, aku termenung ja. Huhuhu.

Akhirnya aku pilih Kawasaki KIPS KR150RR (nama nak panjang je). KIPPERS (merujuk kepada pengguna KIPS) bukan memakai untuk berlumba, tapi hanya untuk merasai kejuruteraan Kawasaki dan bersenang lenang atas highway. Maklumlah masa menunggang boleh peluk-peluk tangki minyak. Hahaha. Harganya juga lebih murah daripada YaMAHAL LC enjin racing yang aku jual tu. Aku tak tambah duit sendiri pun. Duit jual LC tu terus aku guna untuk beli. Siap ada baki lagi.

Kenapa pilih KIPS?

1. Dilengkapi KIPS (Kawasaki Integrated Power Valve System).
- Mesti ramai yang tak tahu pasal teknologi ni. Tapi Kawasaki adalah pelopor bagi teknologi Power Valve ni dalam barisan jentera KIPS Kawasaki. Dan sistem ni hanya akan diaktifkan apabila meter telah mencecah 130KM/J. Apabila meter mencecah 120KM/J, meter rpm seakan-akan mati dan motor seakan-akan mati, tapi akan ada henjutan secara tiba-tiba menyebabkan jentera ni memecut laju seakan-akan roket! Sebab tu aku tak berminat bawak laju-laju..hahaha. Gila ke nak bawak laju-laju. Aku belum kahwin lagi lah. KIPS yang berkuasa 150cc ini juga lebih laju daripada Kawasaki ZZR yang berkapasiti 250cc!

2. Tahan Lasak.
- Enjin Kawasaki antara enjin yang tahan lasak. Motor ni tak manja macam YaMAHAL yang entah apa-apa tu.Sparepart Kawasaki pula tiada sparepart yang tiruan. Biar mahal sikit asal tahan lama. Oleh sebab itu lah kelasakannya enjinnya 3-4 kali ganda lebih daripada yang lain.(terutamanya YaMAHAL). Cuma perlu jaga minyak enjin sahaja untuk ketahanan enjin. Lasak. Sebab itu ia tergolong dalam kategori NINJA dalam barisan jentera Kawasaki. Jangan panggil aku Ninja sudah lah. KIPS juga 'smooth' ja apabila berada dalam mana-mana kelajuan pun. Tak rasa macam sedang mendera enjin.

3. Keseimbangan dan Keselamatan.
- Ramai yang cakap motor besar untuk orang besar. Tapi bagi aku semua orang layak memakai motor besar walau sebesar mana pun motor tersebut. Kecuali bagi orang yang tak cukup sentimeter lah. Bagi motor Moped atau Kapcai, mereka akan terasa terawang-awangan apabila dipotong jentera berat. Lagipun Kapcai bukanlah dicipta untuk kelajuan. Sebab itu lah baju rasa macam nak tertanggal ja apabila mencecah 100KM/J. Jangan kata 100, 70 pun dah rasa macam nak terbang dah. KIPS dicipta untuk kelajuan, bentuknya juga dicipta untuk kelajuan. Sebab itulah KIPS tak bergegar atau bergoyang dek angin. Paling menakjubkan(lah sangat..) adalah apabila jentera besar memotong KIPS kerana keseimbangannya tidak terjejas. Hal ini disebabkan lubang angin yang terdapat di bahagian hadapan KIPS yang berfungsi untuk mengalirkan angin ke bawah. Selain itu, KIPS juga dilengkapi 'brake disc' depan dan belakang. Jadi keselamatan untuk membrek lebih terjamin.

4. Sistem Mekanikal.
- Kebanyakan jentera masa kini menggunakan sistem elektrikal. Hal Ini berbeza dengan jentera seperti KIPS, TZM, NSR dan lain-lain yang seangkatan dengannya. Masalah bagi jentera elektrikal adalah masalah litar pintas dan jangka hayat yang pendek. Ini berbeza dengan sistem Mekanikal yang jauh lebih tahan lasak dan kos penyelenggaraan yang murah berbanding jentera yang menggunakan sistem elektrikal. Entah lah aku pun tak tahu nak cakap banyak pasal mekanikal ni. Haha.

5. Liquid Cooled.
- Sama macam YaMAHAL 135LC, KIPS juga ada 'liquid cooled' untuk memastikan kepanasan enjin sentiasa dalam kawalan. Tapi KIPS mampu untuk berjalan jauh tanpa henti kecuali untuk mengisi minyak. Aku pun rasa pelik tapi itulah yang di'review' oleh pengguna lama KIPS.

6. Tangki Minyak Petrol dan Minyak 2T.
Tangki minyak petrol agak besar. 11 Liter tu. Lebih dua kali ganda daripada Tangki Yamaha 135LC. Minyak Simpanan juga agak banyak iaitu 2 Liter. Jadi kalau tiba-tiba minyak dah menghampiri 'Empty', jangan risau kerana KIPS masih mampu untuk berjalan 50 kilometer lagi! Minyak 2T juga antara paling jumat antara 2 Strokes yang lain. Satu liter penuh mampu bertahan sehingga hampir 800 kilometer sebelum ditambah.

Kesimpulannya, apa yang aku nak dah tercapai.Prestasi yang terpuji mungkin menjadi sebab pemilik lama KIPS menangis teresak-esak apabila melepaskan KIPSnya kepada aku. Tapi aku malu nak naik KIPS sebab ramai orang pandang. Nyesal beli, nak jual lah. Hahahaha..

1. Tahan lasak.
2. Laju.
3. Ciri-ciri keselamatan.

12 comments:

Anonymous said...

pngalaman aku laaa power valve (pv)kips ni akn bukak pd RPM 7 g2...tym pv bukak xpna aku rsa mtor nak mati.. tp mtor rsa memecut n rpm akn cpat naik..bunyi pn mkin tajam g2.. eheheheh

Mohd Areef said...

haa..betul tu..
bila PV kips ni bukak, memang mengancam habis..dah macam 600cc pulak..hehehe

Anonymous said...

cam best je KIPS nih... geram aku x de duit lg ar.. just naik 125z je skunk nih

Mohd Areef said...

takpa..kumpul duit dulu..
dah ckup baru beli..
sekali pakai, konpom taknak jual smpai bila2..hehe..

Anonymous said...

bulan 4 aku amek kips kaler hijau .. Bini sponsor sebab rxz aku dah kong .. Yahooo ...

aqira qirara said...

berape harga krr 2014 cash otr area kl skrg ek?? bru nk beli ni :P

Mohd Zaid said...

Bleh pg 17k lg2 y colour hijau

Anonymous said...

aqira qirana.
ready dalam poket 11k. hehe.. tapi tahun depan rasanya last dah kuar motor ni.

mohd zaidi.
ye. tapi kena hati2 yg SE hijau punya. sebab enjin kurang tahan lasak berbanding KRR tahun 2006 kebawah

Ryosuky Aizawa said...

Untung lah sesape ada moto yang baru terutamanya krr saya guna kr 150 je.. T_T x pe x de yang lama yang baru x de lah..

Azrin Samsul said...

Kalo moto krr150 merah atau hitam ok x dia punyer minyak ngan 2t

Anonymous said...

Skang zaman set indon bos.. Ciri2 super yg lebih mengancam..

Suhakim Channel said...

Yaa betul.saya pkai set indon.set kuning.sy rasa dal daerah sy.sy sorg sahaja double r pkai set kuning indon๐Ÿ˜‚๐Ÿ‘

Jom Baca!