U follow me, I follow U.

Suka tak?

Wednesday, June 22, 2011

Perempuan Memang Tidak Guna...

1.Perempuan itu tidak guna kain yang nipis untuk membuat bajunya, sehingga terbayangkulitnya. Kerana dia tahu, bahawa pakaian seperti itu adalah pakaian yg layak dipakai
oleh perempuan jalang.

2. Perempuan memang tidak guna rantai kaki yang berloceng utk dililit kan pada kakinya. Rantai ini apabila dipakai walaupun tersembunyi tetap bergemerincing dan menarik perhatian orang lain, lebih-lebih lagi lelaki JAHAT. Dia tahu sekiranya dia memakainya juga dia telah melanggar larangan Allah dalam ayat 31 surah An-Nur.

3. Perempuan memang tidak guna minyak wangi yang baunya semerbak. Wangian sebegini
mempunyai kuasa penyerakan bau yang amat tinggi kerana kadar kemeruwapannya tinggi.
Biasanya kekuatan bau ini menunjukkan kadar kekompleksan rantai alcohol (secara kimia) yg digunakan utk membuat pewangi itu. Perempuan yang tidak memakai wangian yang kuat ini tahu bahawa inilah yang dipesan oleh nabi. Sabda junjungan bahawa wanita yang keluar rumah dgn memakai wangian, adalah seperti pelacur. Bukan tidak boleh berwangi-wangi tetapi bersederhanalah dlm pemakaian wangian tersebut.

4. Perempuan memang tidak guna kata-kata yang keji, kerana dia tahu sesiapa sahaja
yang bercakap perkara yang keji adalah mereka yang rendah akhlaknya.Lelaki atau
perempuan yang bercakap menggunakan perkataan yang buruk @jahat, adalah seperti
sepohon pokok yang rosak akar tunjangnya. Dia tahu bahawa perumpamaan perkataan yang
baik dan buruk dinyatakan dengan jelasdalam ayat 24-26 surah Ibrahim.

5. Perempuan tidak guna masa berborak untuk mengatakan hal-hal orang yang disekitarnya atau dengan kata lain mengumpat, memperkatakan keaiban saudaranya. Dia tahu bahawa sekiranya orang yang suka mengumpat baik lelaki atau perempuan dia seolah-olah memakan daging saudaranya sendiri. Apakah sanggup kita memakan daging saudara sendiri? Persoalan ini ditanyakan kepada kita dalam firmanNya ayat 12. surah al-Hujurat.

6. Perempuan memang tidak guna tudung tiga segi, apabila memakainya diselempangkannya
sehingga nyata bentuk perbukitan pada badannya.Sememangnya ia menjadi tatapan mata
lelaki yang jahat yang terkena panahan syaitan. Dia tahu apabila bertudung, dia mesti
melabuhkan tudungnya sehingga menutup alur lehernya dan tidak menampakkan bentuk
di bahagian dadanya.Pesan Rasul seperti yang disuruh oleh Allah tersebut dalam ayat 59 al-Ahzab.Begitu juga seorang lelaki yang bergelar suami mesti memberi peringatan untuk isteri dan anak-anaknya.

7. Perempuan memang tidak guna lenggok bahasa yang boleh menggoda seorang lelaki.Jika bercakap dengan lelaki yang bukan mahramnya, bercakaplah dengan tegas. Jangan biarkan suara lentukku untuk menarik perhatian lelaki yang sakit dalam hatinya. Sememangnya suara perempuan bukanlah aurat, jika aurat maka Allah tidak akan menjadikan perempuan boleh berkata-kata. Bertegaslah dalam percakapan, jangan gunakan suaramu untuk menarik perhatian lelaki sehingga menjadi fitnah buatmu. Bahaya suara wanita yang bercakap dengan gaya membujuk yang boleh mencairkan keegoan lelaki (yg bukan mahramnya). Dicatat dalam ayat 32 surah al-Ahzab. Makna ayatnya lebih kurang begini"?.Maka janganlah kamu tunduk dlm berbicara sehingga berkeinginanlah orang yang ada penyakit dlm hatinya dan ucapkanlah perkataan yang baik" 'Tunduk'di sini ditafsirkan sbg berbicara dgn sikap yang boleh menimbulkan kebaranian orang untuk bertindak jahat kpd mereka. "Penyakit dlm hati"adalah keinginan seorang lelaki utk melakukan perbuatan sumbangdgnnya seperti berzina. Mengapa? Lelaki sangat mudah tertarik kpd seorang wanita melalui suaranya.

8. Perempuan memang tidak guna alat make-up untuk menonjolkan kejelitaannya melainkan
di hadapan suaminya sahaja. Adab bersolek(tabarruj) ini amat ditekankan kepada wanita
muslim (muslimah) kerana semestinya kecantikannya adalah hak ekslusif yang mesti
dipersembahkan kepada suaminya. Jika ingin keluar bekerja, dia memakai make-up
secara bersederhana sahaja sehingga tidak jelas kelihatan pada wajahnya dia bersolek.
Jangan bersolek sehingga cantiknya anda sehingga kadang2 wajah anda menjadi seperti hantu.Hendak bergincu? Jika bergincu, pakailah yg tidak menyerlah warnanya. atau Mengapa tidak pakai lipstick sahaja?

9. Perempuan tidak guna kain tudung yang jarang-jarang seperti jarangnya jala yang
digunakan untuk memukat haiwan akuatik. Kerana apabila memakai tudung seperti ini,
akan nampak juga bahagian yang sepatutnya ditutup rapi dari pandangan orang lain.
Rambut adalah mahkota, tetapi jangan biarkan mahkota itu tidak 'berharga' dengan
menayangkannya tanpa sebarang perlindungan. Jika mahkota berharga disimpan dengan
rapi di dlam sangkar,dan ditambah pula pengwal untuk menjaga keselamatannya, maka
demikian juga dengan rambut wanita. Sangkar itu adalah kain litup yang sempurna
dan pengawalnya pula adalah ilmu yang diamalkan oleh anda untk memakainya dengan cara
yang terbaik.

6 comments:

HanaYunna said...

saya sokong..
TAPI kenape tajok entry ni OVER sgt???
tak nafikan prempuan bnyk kelemahanye...tapi kalau awak kate perempuan tak gune?
pk2 kan lah...sape yg LAHIRKAN awak???? bukakah die pon perempuan? ibu kite yg lahirkan kite..sebelum berkate2...pk kn akibatnye dulu....

Mohd Areef said...

erk?
tajuk tu ada sambungan dia..
mntk maaf ye kalo salah phm..
hehehe..

da tukar..
tak bermksd apa2.. ^_^

Farhana Az-Zahra said...

sokong..
perempuan mmg tak guna.
sebagai perempuan, saya tak guna.

cik hanayuna
- baca betul2..awk salah faham tu.

HanaYunna said...

mgkin slh fahm skit..
title agak KONTROVERSI....dah buang yt yg plg ats b4 awk mulakan entry..kalo awk buat entry mcm ni ok la skit...

kuda said...

kalau lah dpt cari 'pompuan yg tak guna..' macam ni..

tapiiiii..
susah nak cari dah pompuan macam ni...

Mohd Areef said...

Kuda > ye..ssh dah cri..

farhana > thniah!

HanaYuna > owh..takpa..salah saya jugak! hehe.. mekaseh sebab ziarah blog ni..semoga sama2 dpt manfaat ye..

Jom Baca!