U follow me, I follow U.

Suka tak?

Sunday, July 10, 2011

Saya Benci OKU!!!!!

Saya benci perangai OKU. OKU ini dipandang rendah masyarakat. OKU buat kerja apa pun tak pernah sungguh-sungguh. Baru buat kerja sikit dah berhenti separuh jalan.

"Tak mampu," kata mereka.

Memanglah tak ada orang yang suka mahu ambil OKU untuk bekerja dengan mereka. Saya juga sarankan pada teman-teman semuanya supaya janganlah diambil OKU bekerja dengan anda. Mereka hanya bakal menyusahkan anda dengan mereka.

Merungut lebat, kerjanya lambat.

Ya, saya tahu OKU ni banyak kekurangan. Tapi kita yang lain ini juga serba kekurangan. Itukan fitrah manusia. Tiada yang sempurna.

Jadi apa jua dalih yang OKU beri, sama sekali tak boleh diterima!

Sudah malas, banyak pula alasannya.
Apa? Kalian kata saya kejam? Kurang sensitif? Kurang ajar? Kurang asam? Tak ada adab?

Sabar, sabar, sabar dulu...

OKU itu hanyalah satu gelaran, tapi gelaran itu bukanlah mutlak pada satu milikan.

OKU yang saya katakan bukanlah mereka yang tak berkaki tak bertangan. Tapi pada mereka yang kerjanya, hidupnya tiada kesungguhan. Mereka ini tidak lain tidak bukan, hanya mahu hidup bersenang-senangan tanpa mahu mengenal erti kepayahan.

Keliru? Masih rasakan saya zalim tak berhati perut?

Tak mengapalah. Kita semua ada pendapat sendiri. Ini pendapat saya. Kata-kata saya sendiri, dan saya bercakap ini melalui pengalaman dan dari apa yang saya perhati. Kalau kalian tak bersetuju, sila sahaja nyatakan. Tapi saya akan terus tetap dengan pendirian...

Wahai Tuhanku, lapangkanlah bagiku dadaku; dan mudahkanlah bagiku tugasku; dan lepaskanlah simpulan dari lidahku, dan kurniakanlah aku ilham dari sisi-Mu agar apa yang ku kongsikan di sini terletak dalam redha-Mu; dan peliharalah penulisan ini, serta si penulisnya, juga pembacanya agar kami sentiasa taat pada perintahMu dan tidak gentar dalam menegakkan agama-Mu.

* OKU - Orang Kurang Usaha itu memang hanya menyusahkan!

3 comments:

fiq. said...

kasi motivasi sikit kat oku

Jerong said...

bukan x suka, tp agak lah lain rasanya klu org OKU yg baca seperti saya.. OKU refers to Orang kurang Upaya, pas tu ko letak Org kurang usaha.. bukan kah org akan chop kami Org kurang usaha.. dunia sekarang x payah nak ckp blakang, straight to the point. tembak terus, buat apa nak ckp sikit2. aku pegawai kerajaan, byk lg org normal di bawah aku, tp aku x pernah memandang buruk org lain, sbb aku tau keburukan aku sendiri. sekian. salam

Orang Kurang Usaha said...

salam sedara Jerong, aku tak nampak post ni menghina Orang Kelainan Upaya, tapi lebih kepada kritikan kepada Orang Kurang Usaha. kalau tuan baca betul2 post ni, blogger tunjuk rasa tak puas hati trhadap orang2 malas. penggunaan perkataan "OKU" mungkin sbg kritikan sinis kepada golongan malas ni.

kat tempat keje aku pun ada macam bro, tapi takdelah lembap..keje efiesyen dan rajin berbanding orang normal.
no heart feeling bro..chill~

P/s: aku ni lagi terasa bila baca ni sbb aku memang malas..ahahaha..

Jom Baca!