U follow me, I follow U.

Suka tak?

Thursday, July 28, 2011

Perjalanan ke Masjid Merintis Pemakaian Hijab

Ini adalah kisah seorang muslimah yang dari kecilnya tidak pernah memakai hijab (tudung)yang akhirnya membuat keputusan untuk tidak hipokrit dalam beragama Islam.

Perjalananku ke Masjid merintis semangat memakai hijab

Ketika aku masih kecil sekitar 10 atau 11 tahun, aku beriya-iya ingin memakai hijab. Akan ku pakai ia nanti. Inilah kepatuhan dikau kepada Allah tanpa mengambil peduli apa saja yang orang katakan.

Namun aku berada di dalam sekolah Kristian yang mengharamkan hijab! Walaupun warga Islam dan Kristian dalam negaraku hidup tenteram dan damai dalam satu tahap, ada orang mengatakan bahawa sekolah yang melarang hijab itu adalah dikeranakan ingin meraih bantuan dana dari Perancis. Apa pun aku hanya menanti waktu. Aku masih kecil dan aku tahu sepupu dan sahabat-sahabatku belum mulai membusanakan telekung.

Setelah aku selesai tahun akhir di sekolah dalam bulan Jun, aku sungguh girang dan bersyukur. Terkenang angan-angan yang telah ku pasang dan hijab adalah matlamat teratas. Ku kira ia akan ku pakai di musim panas namun telah ku tangguh beberapa ketika untuk memperolehi pakaian yang menepati citarasa, tudung dan segala macam... Tidak seperti yang aku jangkakan, bermulanya hari pertama di universiti nanti adalah satu kejutan untuk aku mengenakan hijab lantaran lemahnya aku untuk mencari alasan memakainya meskipun sudah tidak ada kaitan dengan sekolah yang telah ku tinggalkan. Lemahnya aku mengambil langkah itu!

Aku memakainya dan merenung pada cermin sambil membayangkan jikalau aku tidak kelihatan begini serta tidak berani keluar dari rumah. Setiap pagi aku berkeadaan begini selama beberapa minggu kemudian terlupakan ia.

Setelah itu aku mendapati diriku sungguh menyedihkan. Tidak ada lagi kepercayaan yang diletakkan pada diri sendiri. Selalu ku katakan, aku mesti memakainya, hanya kerana ini aku tidak menghadiri pengajian. Namun di sana tidak ada siapa-siapa yang boleh menjaga perasaanku melainkan diri sendiri. Badanku terasa lemah... Tidak dapat ku kawal diri ini untuk melaksanakan apa yang ku rasa benar. Makanya aku tidak mampu melawan tentangan luaran!

Lantas teringat aku bagaimana caranya, sebelum memulainya aku mesti menyebut hijab dalam doa. Namun setelah bermula pengajian setiap kali aku memikirkan hijab dan ingin berdoa, air mata mula minitis tanpa terdaya menyebut sebarang perkataan pun. Jikalau mengatakan aku ingin memakai hijab, ini bererti aku berdusta. Malunya ingin ku bicarakan tentangnya. Inilah kisah kegagalan!

Ramadhan menjelang! Oh aku sukakan bulan ini! 2 minggu pertama seperti bulan ramadhan tahun lalu: berpuasa, solat, membaca al-Quran dan berdoa. Setelah berbuka seluruh keluarga akan ke masjid. Seperti biasa aku membusanai pakaian solat. Namun pada suatu ketika aku memakai hijab menuju ke masjid. Oh sungguh indah ku rasakan.

Telah dua hari aku memakai hijab ke masjid, rumahku sepi. Semua orang pergi kerja atau sekolah dan kuliah ku bermula pada pukul 12:00. Aku sudah siap dan sudah memikirkan apa yang hendak dipakai. Hijab kelihatan di mataku sejak awal pagi dan aku mencubanya lantas mengambil waktu yang panjang merapikannya. Akhirnya: inilah hari aku memakai hijab.

Aku bersumpah, sepanjang jalan ke universiti seakan-akan bermimpi aku sedang terbang.

Kesudahannya aku memakainya! Kataku pada diri, "Aku lebih dekat dengan Allah sekarang... kini aku boleh keluar dan menghimpun kebaikan setiap kali orang memandangku. Penampilanku mengingatkan orang tentang Islam.

Perasaan mendapat belasan rahmat tuhan mulai menyapa, jauh dari sudut hati inginku menangis dan bersyukur. Masih ku ingat reaksi rakan-rakan di universiti: Setiap orang mengucapkan tahniah dengan senyuman atau pelukan mesra sambil mengatakan aku kelihatan cantik dengannya. Orang yang aku sukar mengenalinya pun ada mengungkapkan syabas. Sungguh aku menghargai mereka yang memberikan tidak balas positif. Sekembalinya aku ke rumah ibu bapa ku amat terkejut dan hati mereka benar-benar bergetar. Aku tidak rasa mereka dapat menjangkanya walaupun telah ku beritahu.

Itulah hari yang istimewa buatku. tidak dapat ku lupa hari itu bagaimana aku tidak mampu meleraikan senyuman yang menguntum di wajahku beberapa ketika. Aku merasai semuanya - langit yang berarak, pepohon yang melambai-lambai serta manusia yang kegembiraan kerana tindakanku.

Sekarang setelah empat tahun kisah ini berlalu pergi, aku berani katakan bahawa hijab adalah satu pencapaian besar dalam hidupku. Ia membawa diriku lebih mendekati Allah, mengingatkan orang lain tentang Islam ketika menyusuri denyut nadi kehidupan ini. Aku merasakan kejayaanku di sekolah dan semua jurusan punyai asas. Ia memberikan aku kudrat dan keyakinan yang tidak ku raih sebelumnya. Hijab benar-benar mempengaruhi seluruh hidupku. Sekarang bolehlah aku memberi perhatian terhadap diriku dan Islamku dari sisi yang lain. Inginku katakan kepada semua saudaraku yang mahu memakai hijab namun belum menguruskannya sampai sekarang:

Jikalau dikau cukup kuat mengawal diri sendiri, maka engkau mampu menempuhi cabaran yang lain. Namun kalaulah engkau terlalu lemah, maka tidak dapat kau menguruskan segala-galanya. Sekiranya Islam bersemanyam dalam hatimu, adalah menyenangkan ia ditampakkan dan dimaklumkan kepada dunia melalui penampilan bahawasanya engkau seorang muslim.

Monday, July 25, 2011

Kentut Diharamkan Di Malawi

MALAWI - Penggubal undang-undang Malawi dilaporkan akan membahaskan sebuah undang-undang baru pada minggu hadapan kerana kesalahan kentut di khalayak ramai.

Menurut AFP, Parti Progresif Demokrat Party berusaha untuk meminda undang-undang anti pencemaran yang pertama kali diperkenalkan pada 1929, tetapi belum pernah dikuatkuasa oleh pihak berkuasa untuk keadaan 'perut kembung'.

Undang-undang menyatakan: "Sesiapa yang sengaja merosakkan suasana di mana-mana tempat sehingga ia menjadi beracun bagi kesihatan orang ramai di tempat kediaman atau kawasan perniagaan atau kawasan kejiranan atau melintas laluan awam, akan didapati bersalah kerana perbuatan salah laku."

Menteri Perundangan dan hal ehwal perlembagaan, George Chaponda memberitahu Capital Radio: "Kerajaan mempunyai hak memastikan kesopanan awam. Kami berhak memperkenalkan peraturan di negara ini.

"Adakah anda mahu melihat rakyat negara ini kentut di khalayak ramai di mana-mana saja? Ia tidak berlaku pada zaman pemerintah diktator kerana orang ramai takutkan akibatnya. Kini disebabkan oleh multipartism atau kebebasan, rakyat boleh berkentut di mana saja."

Dia menambah bahawa "ia (kentut) boleh dikawal" dan rakyat "sepatutnya pergi ke tandas, bukannya kentut di khalayak ramai".

Bagaimanapun, menurut Metro, peguam Anthony Kamanga tidak bersetuju dengan tafsiran Chaponda tentang undang-undang 1929, kerana fasa undang-undang tersebut hanya berkaitan dengan pencemaran udara ( sedangkan kentut tidak mencemarkan udara).

p/s: Ada-ada aja.haha

Thursday, July 21, 2011

Bagaimana Askar Wanita Iran Menjaga Aurat?



















Mereka hanyalah askar wanita biasa. Tapi apa yang membezakan mereka dengan askar kita adalah, mereka menutup aurat dengan 'isyarat'.

KEPUTUSAN PENUH MALAYSIA LWN CHELSEA 2011

Pasukan Pilihan Malaysia yang membariskan 9 pemain senior berjaya mengekang asakan Chelsea sepanjang permainan. Pujian harus kita berikan kepada penjaga gol iaitu Farizal Marlias yang cemerlang mempertahankan gawang apabila diuji pemain-pemain hebat Chelsea seperti Didier Drogba, Frank Lampard dan sebagainya.

Sepanjang permainan, Malaysia gagal menembusi bahagian pertahanan Chelsea yang dilihat terlalu kebal. Pemain juga dilihat agak takut untuk melakukan sebarang percubaan. Pada minit ke 76, Chelsea berjaya memperoleh gol kontroversi melalui Didier Drogba menjadikan kedudukan 0-1. Gol tersebut seakan-akan menaikkan semangat pasukan negara apabila Malaysia hampir berjaya memperoleh gol menerusi beberapa pemain. Namun, mereka kelihatan gugup dan terburu-buru dalam melakukan serangan.

Apa pun, tahniah buat barisan pertahanan negara dan Farizal Marlias diatas kematangan mereka mengekang asakan jentera serangan Chelsea. Mungkin ini merupakan hasil pengalaman yang dapat dikutip di Slovakia. Tahniah buat pasukan negara!

Keputusan Penuh
Malaysia 0-1 Chelsea. Tahniah!

Tuesday, July 19, 2011

Senarai Universiti Terbaik Malaysia 2011

Senarai Top Ranking Universiti Terbaik di Malaysia bagi tahun 2011.

1.Universiti Sains Malaysia
2.Universiti Teknologi Malaysia
3.Universiti Kebangsaan Malaysia
4.Universiti Putra Malaysia
5.University of Malaya
6.Universiti Malaysia Perlis
7.Multimedia University
8.Universiti Teknologi Mara
9.Universiti Malaysia Pahang
10.International Islamic University of Malaysia
11.Universiti Utara Malaysia
12.Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
13.Universiti Tenaga Nasional
14.Universiti Malaysia Sabah
15.Open University Malaysia
16.University of Nottingham Malaysia
17.Universiti Teknologi Petronas
18.Universiti Sains Islam Malaysia
19.Universiti Pendidikan Sultan Idris
20.Taylor’s University College
21.Universiti Teknikal Malaysia Melaka
22.Universiti Tunku Abdul Rahman
23.Universiti Malaysia Terengganu
24.Universiti Malaysia Sarawak
25.Universiti Tun Abdul Razak
26.Monash University Malaysia
27.Universiti Industri Selangor
28.Wawasan Open University
29.UCSI University
30.Curtin University of Technology Sarawak Campus
31.Asia Pacific Institute of Information Technology
32.International Medical University
33.Help University College
34.Tunku Abdul Rahman College
35.Al Madinah International University
36.Universiti Kuala Lumpur
37.National Defence University of Malaysia
38.Segi College
39.Universiti Sultan Zainal Abidin
40.Universiti Malaysia Kelantan
42.1Limkokwing University of Creative Technology
43.KDU College
44.Selangor International Islamic University College
45.Sunway University College
46.Malaysia Theological Seminary
47.Malaysia University of Science & Technology
48.Olympia College Malaysia
49.Swinburne University of Technology Sarawak Campus
50.Malaysian Institute of Management
51University of Malaya Medical Center & Faculty of Medicine
52.INSANIAH University College
53.Taman Pertanian University
54.Kuala Lumpur Infrastructure University College
55.International Centre for Education in Islamic Finance
56.Majlis Peperiksaan Malaysia
57.Cyberjaya University College of Medical Sciences
58.Disted-Stamford College
59.Berjaya University College of Hospitality
60.Asia e University
61.KBU International College
62.New INTI College
63.TATI University College
64.Nilai International College
65.Asia Pacific University College of Technology & Innovation
66.AIMST University

Based on Size, Visibility, Research papers and scholars.

Sumber :topstudylink

Mazhab Firauni?

TERDAPAT satu tanggapan yang sangat dangkal, cetek dan purba bahawa umat Islam harus menganuti hanya satu mazhab sahaja. Tanggapan ini tentulah meleset dan jauh kesasar jika direnungi sejarah umat Islam yang ada sejak zaman lampau. Sebenarnya, di dalam Islam bukan ada empat mazhab fikah sahaja. Malahan sebenarnya, kurang-kurang, ada sembilan mazhab fikah. Hari ini, ia tidak diketahui atau kurang dikenali, pertama; kerana ulama mazhab tersebut tidak menulis kitab-kitab yang signifikan justeru tiada pengikut, dan kedua; mazhab fikah tersebut tidak mendapat dukungan pemerintah*. Akan tetapi itu tidak bermakna mazhab fikah itu boleh dianggap salah dan harus dibasmi serta dibanteras sehingga pengikutnya dipaksakan menganut mazhab tertentu sahaja.

Mazhab-mazhab fikah yang sembilan itu ialah; mazhab fikah Imam Zayd ibn Ali Zayn al Abidin, mazhab Ja’fari atau mazhab Imam Jaafar as Sadiq, mazhab Hanafi atau mazhab Imam Abu Hanifah an-Nu’man, mazhab Maliki atau mazhab Imam Malik bin Anas, mazhab Syafie atau mazhab Imam Muhammad Idris as Syafie, mazhab Hanbali atau mazhab Imam Ahmad bin Hanbal, mazhab al Laits bin sa’ad, mazhab Imam Ibnu Hazm, mazhab Imam al-‘Izz ‘Izzuddin Abdul Azis bin Abdissalam.

Di sini saya ingin berkongsi dengan pembaca pandangan Dr Abdul Majid al Najjar dalam bukunya yang berjudul Dawru Hurriyyah al Ra’y fi al Wehdah al Fikriyyah Baina al Muslimin atau ‘Kebebasan Berpendapat dan Penyatuan Pemikiran Umat Islam’. Ia sudah diterjemahkan ke bahasa Melayu oleh Mufti Labib. Dr al Najjar mengatakan; ‘Semua jenis mazhab adalah kesan sejarah lama. Pada hakikatnya, mazhab tidak lain daripada visi bebagai-bagai jenis cara beragama dalam Islam, iman, akidah, perilaku dan syariah. Mazhab merupakan ijtihad tentang cara untuk melaksanakan agama, di mana terjadi interaksi nas-nas wahyu dengan keadaan dan situasi semasa yang sedang berlangsung dalam kehidupan umat Islam pada masa perkembangannya mengalami kebuntuan kerana kekangan politik. Namun halangan itu bukan selamanya kerana kekerasan politik, tetapi kadang-kadang kerana kurangnya kesedaran Islam.’

Poin saya seterusnya, masih mengutip al Najjar, saya ingin mengingatkan bahawa hari ini adanya pemaksaan satu mazhab tertentu yang tidak boleh dikompromi ke atas masyarakat. Mengulas keadaan itu, kata Dr al Najjar, hujah bahawa masyarakat mesti mengamalkan satu sahaja mazhab atas alasan sadd al dhara’i al fitnah atau menutup pintu fitnah, atau alasan sadd al dhara’i al furqah yakni menutup pintu perpecahan; adalah alasan murahan yang diamalkan oleh kepimpinan penindas dan pemaksa yang diberi keizinan mengikut undang-undang.

Kemudian ada pula alasan al akhdhu bi al Ahwat, maksudnya mengambil yang lebih berhati-hati. Semua alasan pemerintah di atas adalah semata-mata untuk memaksakan satu aliran mazhab. Dr al Najjar berpandangan, alasan-alasan itu semua palsu, kerana tujuan sesebuah pemerintahan (nota saya: seperti terlihat pada era Abbasiyyah) memaksakan satu mazhab ialah untuk tidak ‘membahayakan kekuasaan mereka’.

Adakah ini wajar? Iaitu merampas akal sihat dan bebas manusia untuk dipaksakan dengan satu aliran atau mazhab tertentu?

Jawapan saya tidak wajar, berdasarkan ayat al Quran, ayat 130 dan 131 surah al A’raf, terjemahannya: ‘Dan sesungguhnya Kami telah menimpakan Firaun dan kaumnya dengan musim kemarau dan kekurangan buah-buahan, supaya mereka insaf mengambil pelajaran. Kemudian apabila datang kepada mereka kesenangan mereka berkata: “Ini ialah hasil usaha kami”, dan jika mereka ditimpa kesusahan, mereka mengatakan nahas dan malang itu disebabkan oleh Nabi Musa dan pengikut-pengikutnya. (Tuhan berfirman): Ketahuilah, sesungguhnya nahas dan malang mereka itu hanya di tetapkan di sisi Allah, akan tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui’.

Ayat-ayat di atas menggambarkan betapa parahnya akal kaum Firaun yang kebebasannya telah dikekang, dirampas dan dipaksakan untuk menunjangi satu sahaja aliran iaitu ‘ketuhanan Fir’aun’. Mereka akan menghalang fakta berlawanan. Apabila ini berlaku, akal akan bercerai berai dalam menafsirkan setiap kejadian justeru mereka tidak dapat mencapai sebab-sebab sebenarnya.

Jelaslah, metod Fir’aun tidak ada bezanya sebagai misalan dengan media barat yang manipulatif dan inginkan maklumat satu hala sahaja. Media barat akan membataskan dan memaksakan ruang lingkup dalam pilihan mereka sahaja. Inilah metod Fir’aun yang dilakukan oleh mana-mana pemerintah yang dengan sengaja memaksakan satu mazhab sahaja kepada masyarakat. Akibatnya masyarakat menjadi pak turut, tidak menggunakan akal, beku pemikiran dan seterusnya menuju kehancuran seperti yang sudah dipugar kaum Fir’aun dalam ayat-ayat yang saya ketengahkan tadi.

Hari ini seruan perpaduan mazhab-mazhab yang ada dalam Islam mengatasi kecetekan dan kekerasan yang dikekang oleh pemerintah. Umat Islam harus berdepan dengan musuh yang lebih besar dalam bentuk penjajahan budaya barat dan juga cengkaman Zionis. Oleh kerana itu, kesatuan dalam kepelbagaian amat diraikan. Sementara kekerasan dalam kepelbagaian amat dikecam.

Sebagai panduan, pegangan umum penganut Ahlus sunnah wal jamaah hari ini tentang perpaduan ummah, dapat disandarkan kepada salah seorang rektor al-Azhar, Profesor Dr. Ahmad at-Thayyib yang menyatakan: ‘Kami (al-Azhar) membukakan jendela rumah kami untuk berbagai macam cakerawala pemikiran seluas-luasnya, tanpa harus terpengaruh dan mengikuti pemikiran-pemikiran tersebut secara taklidi atau ikut-ikutan.’

Sementara pandangan umum penganut Syiah tentang perpaduan ummah dapat disandarkan kepada salah seorang ulama besar Syiah, Ayatullah al-'Uzma Syeikh Wahid Khorasani dalam sebuah fatwa pada tahun 2008 yang menyatakan: ‘Sesiapa saja yang bersaksi terhadap keesaan Allah (swt) dan bersaksi terhadap risalah kenabian Nabi terakhir iaitu Nabi Muhammad (saw), maka sesungguhnya dia adalah seorang Muslim. Jiwa, kehormatan diri dan hartanya adalah terpelihara dan wajib dilindungi sama seperti jiwa, kehormatan diri dan harta seorang yang mengikuti mazhab Ahlul Bait. Kewajiban syar’i anda adalah bersikap baik dan penuh rasa hormat terhadap sesiapa sahaja yang mengucapkan dua kalimah syahadah, meskipun mereka menganggap anda sebagai kafir’.

Itulah tuntutan hari ini untuk umat dari dua mazhab terbesar dalam Islam. Namun begitu kita tidak menafikan terdapatnya kumpulan yang menolak perpaduan ummah dan kumpulan duri dalam daging ini tidak sukar untuk kita kenali.

Imam besar Masjidil Haram Makkah al-Mukarramah iaitu imam kulit hitam pertama Masjidil Haram, Syaikh Adil ibn Salim al-Kalbani dalam siaran BBC edisi bahasa Arab pada 4 Mei 2009 menyatakan: ‘Saya sendiri memandang para ulama mereka, Syiah adalah orang-orang kafir tanpa pengecualian.’ Kenyataan mengkafirkan 400 juta umat Islam tersebut tentulah lapuk dan ketinggalan zaman. Ia tidak membawa semangat perpaduan hari ini.

Puluh tahun lalu, Pendita Za’ba menulis dalam bukunya ‘Perangai Bergantung Pada Diri Sendiri’ tentang keperluan merenungi semula mazhab yang kita pegang: ‘Kerana tiada syak sekali-kali bahawa pemahaman akan sesuatu kebenaran, baik agama atau lainnya, dalam satu-satu zaman tentulah berkehendak kepada disemak kembali, diperiksa dan dibaharui dengan corak-corak baharu yang sesuai dengan semangat zaman itu. Sebarang kebenaran adalah selalu berhajat kepada dibaharui pemahamannya dalam tiap-tiap zaman menurut istilah pengalaman-pengalaman baharu’.

Pandangan terkehadapan Za’ba tersebut sangat benar. Hanya dengan semangat perenungan kembali itu kita umat Islam akan menggunakan akal dan tidak menjadi beku jumud sepertinya umat Firaun yang terkongkong oleh satu mazhab iaitu ‘mazhab Firauni’.

* Justeru kebanyakan mazhab-mazhab ini pupus, dan hanya tinggal lima yang dominan.


sumber : FT

Saturday, July 16, 2011

KEPUTUSAN PENUH MALAYSIA LWN LIVERPOOL (Asia Tour 2011)




Liverpool telah berjaya mengatasi Malaysia dengan keputusan 6-3. Pada babak pertama awal permainan, Liverpool dilihat berjaya menguasai permainan hingga memperoleh gol pertama menerusi penalti kontroversi. Namun, Safiq Rahim berjaya menyentak permainan dengan jaringan sepakan percuma menjadikan permainan 1-1 hingga ke akhir babak pertama.

Babak kedua bermula baik oleh kedua-dua pasukan namun Liverpool masih menguasai permainan. Asakan bertalu-talu Liverpool membuahkan hasil apabila memperoleh 3 lagi gol menjadikan keputusan 1-4. Namun kemasukan Safee Sali pada pertengahan babak kedua mengubah suasana permainan apabila Malaysia mengubah corak permainan daripada corak bertahan kepada menyerang. Asakan Safee Sali membuahkan hasil apabila berjaya menyumbang 2 gol untuk menjadikan kedudukan 3-4.

Di akhir babak permainan, Liverpool dilihat seakan-akan tertekan dan menambahkan serangan seterusnya berjaya menambah lagi 2 gol untuk keputusan penuh 3-6!

Jadi keputusan penuh Malaysia 3-6 Liverpool. Tahniah!

Friday, July 15, 2011

Islam Mazhab Syaitani!

"ni lagi 1 punyaa hal . aku tau dlm dunia ni tak ramai ponpuan ada DARA. skrg susa nk dpt girl yg ade dara . aku kesah ape org nk pggil aku bohsia ? lau kau mara org pggil kau bohsia , means betol la yg kau tu bohsia . sedar sedar la weh .. jgn ingat dlm dunia ni aku srg je tade dara ! pkir sbelum ckp . YEAHH . aku jujor la dgn korang , AKU DA PERNAH MAEN ! puas ? ade ke org nak mngaku mcm ni ? takkan punya .. bia org nak pandang hina kat kita . asalkan kita adeMARUAH DIRI ! thankyou :)"


Benarkah anda ada MARUAH DIRI? Orang yang bermaruah apabila melakukan kesilapan, dia tak akan memberitahu keaiban dirinya (dengan bangga) kerana ia telah ditutup keaibannya oleh Allah SWT.

Alasan yang tak masuk akal. Mengaku dengan 'bangganya' telah dirogol. Adik, orang yang merogol, hukumannya bukan gantung sampai mati dik.

Dipetik daripada entry seorang penulis blog. Hebat kan? Tak perlulah aku beri alamat blognya sebab cerita ni pun dah agak basi. Penulis blog ini telah pun menutup blognya kerana mendapat tekanan hebat daripada pelawat blognya. Dan isu ini juga pernah mendapat perhatian akhbar. Sekadar untuk mengingatkan agar perkara yang sama TIDAK berulang.

Aku pelik kenapa remaja sekarang begitu mudah memalukan diri sendiri. Mungkinkah mereka sedar yang tanggungjawab yang mereka pikul sebagai seorang Islam. Jika Islam hanya sekadar nama dan catatan dalam IC, baik jangan mengaku Islam. Kerana Islam itu Ad-din. Jalan Hidup. Kalau 'jalan' macam setan, itu dipanggil Islam Bermazhab Syaitani!

Thursday, July 14, 2011

Ustaz Asyik Hentam Kaum Wanita

Terdengar di corong masjid. Seorang ustaz dengan lantang menegur kaum wanita tentang aurat. Perkara ini sudah biasa kita dengar. Sudah lali dengan ayat-ayat sebegini. Para muslimah pasti ada yang terkena tempelak ini sekiranya terkena batang hidung sendiri tentang apa yang dikatakan oleh ustaz itu.

Memang benar belaka apa yang dikatakan oleh ustaz itu. Tetapi situasi ini sudah berungkali berlaku dan mungkin ada yang sudah bosan mendengar teguran-teguran lantang ini. Asyik cakap benda sama, yakni asyik memuhasabah kaum wanita. Bukannya bosan dengan isi muhasabah itu. Tetapi bosan dengan gaya para ustaz yang asyik hendak menghentam kaum wanita.

Persoalannya, adakah para ustaz ini hanya perlu memuhasabah kaum wanita? Bagaimana pula dengan kaum lelaki? Adakah kaum lelaki semuanya betul, sehingga tidak perlu dimuhasabah? Adakah semua kesalahan perlu dibebankan ke atas bahu kaum wanita?

Kebanyakannya, muhasabah yang dilakukan dilihat sebagai berat sebelah. Memuhasabah kaum wanita secara berlebihan, sehingga 'terlupa' untuk memuhasabah kaum lelaki pula. Lazimnya, para ustaz ini memuhasabah kaum wanita tentang aurat dan tanggungjawab isteri.

Aurat lelaki yang ciput itu pun ramai lelaki yang 'tidak mampu' untuk tutup. Perkara ini jarang untuk diambil berat oleh para ustaz. Sebaliknya, hanya bertumpu kepada aurat wanita. Tanggungjawab pula, tidak sedarkah terlalu ramai para suami mengabaikan tanggungjawab mereka? Ramai anak-anak terabai, isteri tidak mendapat mendapat nafkah, suami memukul isteri dengan tidak mengikut hukum syarak, dan banyak lagi, kenapa para ustaz ini tidak memuhasabah kaum lelaki?

Kaum lelaki juga wajib dimuhasabah, sebagaimana wajibnya memuhasabah kaum wanita. Sangat tidak kena sekiranya asyik hendak menyentuh tentang aurat wanita dan tanggungjawab isteri. Seolah-olah hanya wanita sahaja yang perlu menutup aurat dan melakasanakan tanggungjawab seorang isteri.

Kesimpulannya, muhasabahlah dengan adil. Bukan hanya bertumpu pada kesalahan wanita sahaja. Lelaki juga perlu dimuhasabah. Bahkan, patut dimuhasabah dengan lebih lagi. Ini adalah kerana aurat yang ciput pun masih 'tak mampu' nak tutup. Apalah susah sangat nak tutup aurat dari pusat hingga lutut? Kalau aurat sendiri pun tak boleh nak jaga, aurat isteri apa lagi?

Wednesday, July 13, 2011

Kenapa Blog Jual Muka Dapat Sambutan Hangat?




Melihat dunia blogging, apa yang aku nampak sekarang adalah penuh dengan sandiwara duniawi. Lebih ramai mencari populariti berbanding mengejar amalan untuk bekalan di akhirat kelak dengan blogging.

Sejak aku menerjah ke dunia blogging yang luas ini, sememangnya aku didedahkan dengan pelbagai kebejatan akhlak manusia. Blog walking ke merata-rata blog, Allah telah mempamerkan kerosakan syakhsiyah dan akhlak manusia. Bukan aku sengaja nak melihat keburukan orang lain, tetapi ia menjadi lumrah akhir zaman, kemaksiatan berlaku di mana-mana, baik di alam nyata mahupun alam maya. Blog lucah, blog bajet hot, blog couple macam nak rak, blog jual muka, dan macam-macam jenis blog aku jumpa, semenjak aku mula menjengah ke dunia blogging pada lewat 2009.

Apa yang nak aku tekankan dalam entry kali ini adalah Blog Jual Muka (BJM) di Malaysia. Ia lebih dominan jika dibandingkan dengan blog lucah, blog bajet hot, dan blog couple macam nak rak. BJM dikatakan lebih dominan kerana jumlah followers dan komen mencapai angka yang sangat luar biasa.

Jumlah followers tak mainlah setakat ribu-ribu, tapi mencapai angka puluhan ribu. Komennya pula, setakat entry, "Aku pening. Mood aku tak baik ni..." pun boleh mencapai komen yang beratus-ratus, walhal isinya kosong dan langsung tidak ilmiah! Malah, karangan jenis autobiografi jauh lebih ilmiah daripada itu walaupun ia bertajuk, 'Aku Seluar Dalam Koyak'.

Cuba kalau blogger lelaki atau perempuan yang tidak jual muka yang tulis macam tu, rasa-rasanya aku boleh jamin, orang pun tak lalu nak komen. Bahkan mungkin kena maki, "Woi, kalau pening telanlah panadol sampai ko mampus. Menyemak je aku baca blog ko ni. Tak ilmiah langsung!".

Sebabnya, pemikiran ummat masa kini masih belum berubah. Masih terpedaya dengan jualan murah muka itu yang disolek dengan solekan tebal lagi pekat. Asalkan muka cantik sahaja, ramai yang terpedaya. Lihat saja, BJM di Malaysia ni, berapa puluh ribu followers mereka? Semuanya gara-gara tertipu dengan bisikan syaitan dan penipuan solekan tebal itu. Blog yang benar-benar ilmiah kurang mendapat sambutan kerana dakwah itu belum sebati dalam jiwa masyarakat kerana kehidupan masa kini diselubungi sekularisme yang jijik lagi kotor.

Kalau bertudung tu, buatlah cara seorang muslimah yang benar-benar ingin menjaga maruah, bukan berselindung di sebalik tudung untuk menjual muka di blog. Sudah bertudung, dipakainya pula bulu mata palsu, dan solekan yang berlebih-lebihan. Lepas tu, buatlah muka yang agak-agak cute lagi hot. Kembung pipi, mulut muncung... Ya, memang nampak comel. Tetapi LELAKI YANG TAK GAY macam aku ni pun rasa menyampah tengok seorang muslimah bertudung buat gaya-gaya bajet macam tu untuk meraih populariti duniawi. Dan sedarlah, Islam telah menetapkan larangan bertabarruj!

Apa yang aku nak nasihatkan diri aku dan rakan-rakan sekalian, jangan tertipu dengan kecantikan yang ditayang tu. Kecantikan pada seseorang perempuan bukan untuk ditayang dan dimegah-megah, apa lagi untuk dijual di blog untuk mencari publisiti. Tak takut untuk aku cakap, publisiti tersebut adalah publisiti murahan untuk meraih populariti.

BJM ni, tak perlulah aku bagi tau kepada pembaca-pembaca. Harap faham-faham sendiri. Semurah mana mereka jual muka mereka di BJM mereka, harap para pembaca tidak 'berurusniaga' dengan mereka. Sekian. Wallahu a'lam.

Artis Bertudung Sesatkan Masyarakat dalam Diam

Peminat bersorak girang melihat aksi awek bertudung di atas pentas. Bersorak bukan kerana awek bertudung itu beraksi ghairah di atas pentas, tetapi bersorak girang melihatnya hebat menyanyi. Kelunakan suaranya membuatkan peminat terpana.

Kepala yang disarung tudung menyebabkan peminat lebih dekat kepadanya. Kononnya awek yang bertudung adalah perempuan yang baik dan wajar untuk dicontohi. Inilah pemikiran sempit yang membelenggu umat Islam hari ini, akibat daripada penerapan hukum sekular. Asalkan bertudung sahaja, mereka itu membawa imej Islam.

Masyarakat menjadikan artis sebagai contoh, bukan al-Quran dan as-Sunnah sebagai sandaran undang-undang. Sekiranya artis itu bertudung, tudung seperti itulah yang akan dicontohi fesyennya, tanpa mengikut hukum syarak. Lazimnya, tudung ketat dan tudung yang tidak menutup dada sehingga menampakkan bentuk kedua-dua 'bukit' wanita sering dijadikan tudung contoh.

وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ ۖ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَىٰ عَوْرَاتِ النِّسَاءِ ۖ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ ۚ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya. [an-Nur:31]

Inilah peranan artis bertudung. Memesongkan ummat daripada ajaran Islam yang sebenar. Kononnya mereka bertudung, merekalah contoh ikutan yang wajar diikuti. Walhal, mereka tidak menutup aurat seperti mana yang Allah telah tetapkan. Maka, peminat yang mengikut gaya fesyen artis ini turut sama masuk longkang bersama-sama artis pujaan mereka.

Mereka bukanlah membawa ajaran sesat mahupun menyesatkan aqidah umat Islam, tetapi peranan mereka amat besar sekali untuk menjadi ejen Barat untuk menjauhkan umat Islam daripada ajaran Islam. Perkara ini adalah hakikat yang harus ditelan walaupun pahit oleh peminat-peminat. Artis yang terbabit juga harus menelan hakikat ini, kerana mereka secara tidak sedar dan tidak rasmi menjadi ejen-ejen Barat dalam memesongkan umat Islam daripada ajaran Islam!

Ini baru diperhatikan daripada aspek tudung. Bagaimana pula dengan aksi-aksi mereka menonjolkan diri di khalayak umum meliuk-lentokkan tubuh mereka yang disarung dengan baju ketat serta mengenakan solekan yang berlebihan yang bisa menggetarkan jiwa lelaki normal? Hal aurat tidak lagi diambil peduli. Peminat terus memuji artis-artis bertudung dengan pujian yang lebih kurang, "Saya suka awak bertudung. Kekalkan imej bertudung". Begitu mudah hati ummat dibutakan dengan bertudung. Seolah-olah bertudung itu merupakan lesen untuk menyanyi dan menonjolkan diri di khalayak ramai!

Inilah kesan daripada penerapan hukum sekular yang lahir daripada akal manusia semata-mata. Undang-undang dicipta berdasarkan majoriti 2/3 undi di dalam parlimen. Artis juga tidak terkecuali daripada terkena bahana-bahana sekularisme.

Buktinya, tudung yang dipakai oleh para artis walaupun tidak mengikut hukum syarak diislamkan. Mereka telah mengislamkan trend supaya tindakan mereka itu adalah mengikut hukum syarak. Bertudung tapi menyanyi, berpakaian ketat pun, 'tepati syarak' juga, dan ummat tergila-gila untuk mencontohi fesyen tudung itu.

Sedarlah, Nabi Muhammad SAW itulah contoh ikutan terbaik, bukan para artis! Sedarlah, artis-artis itu sedang menyesatkan kita dalam diam. Mahukah kita masuk longkang bersama-sama artis itu?

*****

لَّقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا

Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah. [al-Ahzab (33):21]

kredit : soutulmujahid

Peristiwa 28 Rejab Yang Disorokkan


Seperti yang kita sedia maklum, peristiwa 27 Rejab menukilkan suatu sejarah yang amat penting bagi dunia Islam, yakni peristiwa Israk Mi'raj. Walaupun sudah beberapa hari, malah beberapa minggu selepas 27 Rejab, peristiwa ini masih dicerita dan diceramahkan di rumah-rumah Allah. Tidak kurang juga para khatib berkhutbah tentang perkara ini.

Tapi, adakah kita tahu tentang perkara yang berlaku sehari selepas 27 Rejab? 28 Rejab juga merupakan suatu peristiwa yang teramat penting, tetapi adakah kita tahu peristiwa apakah itu? Peristiwa ini terus disorokkan, agar umat Islam melupakannya dan tidak bangkit-bangkit.

Pada 28 Rejab 1342H, satu-satunya institusi politik Islam, yakni Negara Khilafah secara rasminya dijatuhkan oleh Mustafa Kamal Atarturk Laknatullah. Inilah bayaran yang diberikan kepada pihak British supaya beliau menjadi presiden Turki yang pertama dan digelar Bapa Pemodenan Turki.

Sejak peristiwa ini, kita sebagai umat Islam telah kehilangan sebuah perisai yang selama ini melindungi kita selama ini. Umat Islam disembelih, dibunuh, dirogol, dan dibuli oleh musuh-musuh Islam tanpa pembelaan. Sistem-sistem yang diturunkan oleh Allah SWT seperti sistem ekonomi, sistem pendidikan, sistem pergaulan, sistem pemerintahan, dan lain-lain dimansuhkan dan digantikan dengan sistem demokrasi yang datang daripada aqidah kufur.

"Sesungguhnya seorang Imam (Khalifah) adalah laksana perisai, di mana orang-orang akan berperang di belakangnya dan menjadikannya sebagai pelindung (bagi dirinya)" [HR Muslim]

Umat Islam juga diselubungi arus sekularisme sejak kejatuhan Khilafah, di mana umat Islam sangat benci akan politik dan menganggap politik itu adalah mainan kotor. Lalu, sebilangan besar umat Islam hanya menganggap Islam hanya mengatur kehidupan dari segi ibadah seperti solat, puasa, berzakat, berzikir, dan lain-lainnya yang bersifat kerohanian sahaja.

Penolakan umat Islam dari segi politik dilihat sebagai suatu perkara yang membunuh pemikiran. Umat Islam mundur dari segala segi kemajuan, sama ada kemajuan teknologi mahupun ekonomi sejak Islam tidak menjadi kuasa besar politik dunia 1300 tahun lampau. Kemunduran umat Islam jelas terpampang pada hari ini. Apple, dibangun oleh siapa? Samsung, dibangun oleh siapa? Intel, dibangun oleh siapa? Walhal, ilmu-ilmu sains, teknologi, geografi, sejarah, dan pelbagi jenis ilmu telah dicarigali oleh ilmuwan-ilmuwan yang beriman seperti Ibnu Sina, Jabir Hayyan, al-Idrisi, al-Khawarizmi, al-Jahiz, al-Farabi. Tetapi, apakah realiti umat Islam hari ini? Umat Islam hari ini sangat mundur dan hanya berdakwah untuk mengimarahkan masjid sahaja!

Islam tidak pernah mundur, tetapi umatnya sahaja yang mundur sejak Islam tidak menjadi kuasa besar politik dunia, sejak Khilafah dijatuhkan secara rasmi pada 28 Rejab 1342H. Dan perkara ini terus disorokkan. Dan apabila diberitahu, ramai pula umat Islam yang menolak dengan alasan bahawa penegakan Khilafah setelah kejatuhannya adalah utopia semata-mata. Walhal, ia adalah janji Nabi SAW yang bermaksud:


Anda telah tahu peristiwa 28 Rejab. Adakah anda mahu berdiam diri ataupun menyebarkan perkhabaran ini? Anda mahu menyorok kebenaran atau penyebar kebenaran? Ada peringatan dan khabar gembira daripada Allah SWT dan Nabi SAW:

"Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan berupa keterangan-keterangan (yang jelas) dan petunjuk, setelah Kami menerangkannya kepada manusia dalam Al Kitab, mereka itu dilaknati Allah dan dilaknati (pula) oleh semua (mahluk) yang dapat melaknati" [al-Baqarah(2):159]

"Barangsiapa yang ditanya mengenai suatu ilmu, lalu dia menyembunyikannya, maka dia akan dikekang pada hari kiamat dengan api". [HR Ibnu Majah dan al-Hakim]

DNA Boleh Dipalsukan!

WASHINGTON - Seorang penyelidik berjaya membuktikan bahawa asid deoxyribonucleic (DNA) boleh dipalsukan, demikian menurut kajian yang diterbitkan jurnal Forensic Science International: Genetics.

Sebuah akhbar semalam melaporkan, Dr. Dan Frumkin mendedahkan bahawa, penyelidik mampu memadamkan semua kesan DNA daripada sampel darah dan memasukkan bahan genetik individu lain di tempat kejadian jenayah.
Pertukaran sampel tersebut turut berjaya memperbodohkan saintis forensik yang menjalankan ujian pengesanan cap jari untuk pengesahan bukti DNA bagi kegunaan penyiasatan mahkamah di Amerika Syarikat (AS) sendiri.
CONTOH DNA...Seorang manusia.
Perkembangan terbaru itu mungkin mencetuskan senario sampel darah atau air liur yang lazim menjadi standard DNA diubah dengan individu tidak bersalah.
"Jika anda boleh memalsukan darah, air liur atau tisu lain, anda boleh menjadi jurutera kejadian jenayah. Pelajar biologi di universiti pun boleh melakukan perkara ini," katanya yang memiliki sebuah syarikat pengeluar kit pengesahan DNA asli.
Sampel material DNA mudah diambil daripada gelas kosong, puntung rokok, bulu rambut atau gula-gula getah. Syarikat milik Frumkin juga membangunkan 'kod bar' genetik daripada 20 tempat di tubuh manusia yang membentuk sebuah perpustakaan DNA.
Pakar forensik terkenal, Dr. Gill Tully dari Perkhidmatan Sains Forensik dibiayai kerajaan British ketika mengulas isu itu berkata, penjenayah yang hebat sekali pun sukar mencapai peringkat mengubah DNA. - Agensi

Tuesday, July 12, 2011

Rahsia Nombor

Apakah rahsia bentuk nombor 1,2,3,4,5,6,7,8 dan 9?





Video Sedih Bukti Kekejaman Polis

Ketika seorang pak cik berada dalam keadaan nyawa-nyawa ikan dengan keadaan tangan diikat ke belakang. Puncanya, sesak nafas akibat gas dan ditendang polis. Saat orang ramai kelam kabut menghulurkan bantuan kepada pakcik tersebut, polis hanya melihat. Bila disuruh membuka ikatan tangan pakcik tu, polis memberi alasan tiada alat pemotong. Disuruh call medik, polis cakap "masalahnya tak tau sakit apa?". Tambah meruntun jiwa, melihat anak perempuan pak cik tu menangis teresak-esak melihat bapanya dalam keadaan kritikal. Nama pak cik tu, Suhardi.




Ambil sebagai iktibar. Tapi jangan menganggap semua manusia berjawatan polis itu sama. Mungkin ini hanya kes terpencil (mungkin), tapi kebenaran harus dikatakan walaupun pahit.

Monday, July 11, 2011

Apabila Darah Sesama Islam Dihalalkan (18SG)







































Ini yang berlaku kepada para penunjuk perasaan. Mereka dibunuh tanpa belas kasihan. Kanak-kanak dan wanita turut dibunuh. Hanya berlandaskan satu fatwa. Siapa yang untung?

Rujuk sini > http://abna.ir/data.asp?lang=3&id=231552

Jom Baca!